05.11.2018

Kuljettajantutkinnon uudistus mahdollisti eri opetusmuotojen vapaamman yhdistelyn

”On hienoa, että uudistuksen tavoitteet ajokorttikoulutuksen erilaisten opintopolkujen hyödyntämisestä näyttävät toteutuvan. Toivottavasti eri opetusmuotojen ja -tapojen yhdistely omien tarpeiden ja itselle parhaiden oppimismallien mukaan lisääntyy jatkossa vieläkin enemmän”, sanoo kuljettajantutkintouudistusprojektia luotsannut johtava asiantuntija Tuire Simonen.

”Vielä on turhan aikaista vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta ainakin opetuslupien suosion räjähdysmäinen kasvu heinäkuun jälkeen on positiivinen signaali siitä, että uudistuksen tuomia mahdollisuuksia halutaan hyödyntää. Myös tutkinnon vastaanottajilta saamamme palaute uudistetusta kuljettajantutkinnosta on ollut positiivista”, jatkaa Simonen.

Henkilöautokortin suorittamisessa opetuslupaopetus tuo ajovarmuutta, kaksipyöräisten puolella ammattimaisen opetuksen hyödyt nousevat esiin

Uudistus vähensi pakollisten tuntien määrää autokouluissa, mutta toi samalla opetuslupaoppilaat ammattimaisen opetuksen pariin jo ennen kuljettajantutkinnon suorittamista. Kuljettajantutkintouudistuksen myötä ajokokeen arvostelu muuttui myös aikaisempaa kokonaisvaltaisemmaksi.

Opetuslupaopetuksen aikaisempaa kiinteämpi yhdistyminen ammattimaiseen opetukseen jo ennen kuljettajantutkintoa näyttäisi olevan hyödyksi kuljettajantutkinnossa menestymisessä. Opetuslupalaiset myös ajavat yleensä enemmän kuin autokoulussa kortin hankkineet.

Mopo- ja moottoripyöräkorttien puolella opetuslupalaisten todennäköisesti suurempi ajoharjoittelu ei näy samalla tavalla ajokokeessa menestymisenä kuin henkilöautokortin puolella.

”Ehkä ammattimaisessa opetuksessa pystytään painottamaan kaksipyöräisten hallinnan ja ajamisen erityispiirteiden opettelua keskimäärin tehokkaammin kuin opetuslupaopetuksessa, mikä näkyy myös koemenestyksessä”, pohtii asiantuntija Juha Kulmala.

”Opetusluvalla korttia hankkivien kannattaakin kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi mopoilijan suojavarusteiden asianmukaisuuteen sekä teoriakokeeseen valmistautumiseen. Moottoripyöräkortin osalta pyörän ominaisuuksia ja hallintaa kaikissa tilanteissa kannattaa treenata paljon”, muistuttaa Kulmala.

 

Lisätietoja:
johtava asiantuntija Tuire Simonen, tuire.simonen(at)trafi.fi
asiantuntija Juha Kulmala, juha.kulmala(at)trafi.fi