05.12.2018

Liikenneturvallisuustyö on yhteispeliä

Tieliikenneturvallisuuden yhteistyöverkoston järjestämä seminaari ”Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön” kokosi alan asiantuntijoita kertomaan ja kuulemaan erilaisista liikenneturvallisuutta edistävistä kokeiluista ja käytänteistä. Tilaisuus järjestettiin Oulussa 31.10.2018.

Lisää pyöräilyä parempien reittien, opasteiden ja kunnossapidon keinoin

Sekä Oulussa että Helsingissä halutaan panostaa pyöräilyn matkamäärien kasvuun. ”Oulussa halutaan tehdä pyöräilystä osa normaalia, tasavertaista kaupunkiliikennettä muun muassa kaupunkipyörien, pyöräkatujen ja talvipyöräilyn edistämisen myötä”, kertoi Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala. Pyöräilyä tehdään näkyväksi myös uusien etäisyys- ja suunnistustaulujen ja viittaopasteiden avulla.

Helsingissä puolestaan panostetaan yksisuuntaisiin pyöräreitteihin, joita aiotaan rakentaa koko tavoiteverkolle. Myös nopeusrajoituksia kehitetään. Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen esitteli myös Ruotsissa kerättyä, pyöräilyonnettomuuksia koskevaa terveydenhuollon dataa, josta kävi ilmi, että suuri osa pyöräilyonnettomuuksista johtuu lumesta ja jäästä. Sen vuoksi talvikunnossapitoon halutaan Helsingissäkin panostaa.

Punainen liitu - vaikuttavaa liikenneturvallisuustyötä nuorille

Nuoret miehet ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa: vVuosittain liikenteessä kuolee noin 50 nuorta, joista noin 40 on miehiä. Tähän ongelmaan pureutuu Punainen liitu, jonka kohderyhmänä ovat 16 – 20 -vuotiaat nuoret. Punainen liitu on Jokilaaksojen pelastuslaitoksen yhteistyössä Liikenneturvan ja poliisin kanssa kehittämä kampanja, jonka tavoitteena on vaikuttaa nuorten asenteisiin jo ennen onnettomuutta, ja auttaa tekemään viisaita valintoja. Keinoina ovat isot tilaisuudet, joissa tositarinoita kertovat eri näkökulmien edustajat: pelastaja, poliisi, ensihoitaja, omainen, liikenneonnettomuuden aiheuttaja ja, pappi.

 ”Ammattilaisen takaa paljastuu tavallinen ihminen omine tunteineen”, kuvaili pelastusylitarkastaja Jari Lepistö sSisäasianministeriöstä. Tilaisuudet on kyselyjen perusteella koettu hyviksi, ja ne ovat aiheuttaneet tunteita ja saaneet nuoret pohtimaan omaa liikennekäyttäytymistään. Kampanjan esikuvana on brittiläinen Safe drive stay alive -kampanja.

”Tässähän särkyvät sekä pyörä että kananmunat!”

Seminaarissa olivat esillä niin pyöräilyn edistäminen, kuntien liikenneturvallisuustyö kuin erilaiset infran ja tekniikan ratkaisut, joilla on haluttu kohentaa liikenneturvallisuutta. Forssassa valtionapua saaneessa hankkeessa kokeillaan parhaillaan uudenlaisia hidastöyssyjä erään koulun viereisellä pyörätiellä, jolla mopoliikenne on varsin vilkasta.

Töyssyt ovat kirvoittaneet monenlaista palautetta. ”Eräs pyöräilijä oli sitä mieltä, että töyssyjen yli ajaessa miltei hajosivat niin ajokki kuin ostoskassissa olleet kananmunatkin”, kertoi Forssan kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu. Pyörätien suurin käyttäjäryhmä eli viereistä koulua käyvät lapset ovat kuitenkin olleet töyssyistä riemuissaan.

 

Tutustu esitysmateriaaleihin ja lue yhteenveto tapahtumasta.