28.02.2025
Lentoturvallisuus pysyi hyvällä tasolla, mutta erilaiset poikkeamat lisääntyivät

Vuosi 2024 oli suomalaisessa ilmailussa kokonaisuudessaan turvallinen, mutta kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui poikkeuksellisesti kaksi onnettomuutta. GNSS-häiriöt lisääntyivät merkittävästi. Myös ilmoitukset häiriköivistä matkustajista ja sääilmiöiden vaikutuksista lisääntyivät. Tiedot käyvät ilmi Traficomin julkaisemasta ilmailun turvallisuuskatsauksesta 2024.
Suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa onnettomuudet ovat harvinaisia. Vuonna 2024 tapahtui kaksi lähes identtistä onnettomuutta. Molemmissa tapauksissa matkustaja oli laskeutumassa koneen uloslaskettavia portaita, kun portaiden kaide petti ja matkustaja putosi maahan loukkaantuen vakavasti.
Vuonna 2024 yleis- ja harrasteilmailussa tapahtui kuusi onnettomuutta, mikä oli hieman alle pitkän aikavälin keskiarvon (8,4). Valitettavasti yksi onnettomuuksista johti kahden henkilön kuolemaan, kun yleisilmailulentokone syöksyi maahan moottorihäiriön seurauksena nousun jälkeen. Yksittäisistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista huolimatta turvallisuustilanne on viimeisen kymmenen vuoden aikana parantunut kokonaisuutena merkittävästi.
Lähellä piti -tilanteet aiheutuivat pääosin dronelennätyksestä
Vuonna 2024 suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa raportoitiin 14 vakavaa vaaratilannetta, mikä oli lähes kaksinkertainen määrä verrattuna aiempien vuosien keskiarvoon. Useissa tapauksissa kyse oli ilmassa tapahtuneista läheltä piti -tilanteista, joista huomattava osa liittyi droneihin.
Suomessa dronetoiminnan aiheuttamat läheltä piti -tilanteet pysyivät kohtuullisella tasolla, mutta ulkomailla suomalaiset lentokoneet joutuivat aiempaa useammin vaaratilanteisiin dronejen kanssa.
GNSS-häiriöt lisääntyivät merkittävästi
Satelliittinavigoinnin häiriöt toivat haasteita lentoliikenteelle. GNSS-häiriöiden vaikutus on alkanut näkyä Suomessa vuodesta 2022 lähtien. Vuonna 2024 Traficom sai noin 7000 ilmoitusta GNSS-häiriöistä.
Häiriköivät matkustajat yleistyivät
Myös häiriköivien matkustajien määrä jatkoi kasvuaan. Vuonna 2024 raportoitiin 267 tapausta, joissa matkustajan käytös aiheutti häiriöitä lennolla. Tapaukset aiheuttivat mm. matkustajien poistamisia lennolta ja joissain tapauksissa lentojen keskeyttämisiä.
Sääilmiöt vaikuttivat lentoturvallisuuteen yhä enemmän
Vuonna 2024 raportoitiin keskimääräistä enemmän sääilmiöiden aiheuttamia poikkeamia ja vaaratilanteita. Erityisesti turbulenssin vaikutukset korostuivat. Yksi tapaus luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, kun matkustaja loukkaantui lennon aikana voimakkaassa turbulenssissa.
Turvallisuustyötä jatketaan – tavoitteena ennakoiva riskienhallinta
Vuonna 2024 Traficom vastaanotti noin 19 600 lentoturvallisuusilmoitusta, mikä oli yli kaksinkertainen määrä verrattuna vuosien 2014–2023 keskiarvoon. Ilmoitusten kasvua selittää osaltaan lisääntynyt raportointi GNSS-häiriöistä, mutta raportointiaktiivisuus kehittyi myös kokonaisuutena hyvään suuntaan.
Ilmailun turvallisuuden painopistealueita olivat vuonna 2024 ennakoiva riskienhallinta, väsymyksenhallinta ja satelliittinavigoinnin häiriöiden vaikutusten vähentäminen.
Traficom jatkaa yhteistyötä ilmailuorganisaatioiden kanssa turvallisuuden kehittämiseksi ja järjestää säännöllisesti turvallisuusseminaareja sekä julkaisee turvallisuustiedotteita.