31.10.2025
Tunnetko oikeutesi digipalvelujen käyttäjänä?
Esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimukset takaavat, että jokaisella on mahdollisuus käyttää digitaalisia palveluja, tuotteita ja viestintävälineitä yhdenvertaisesti. Ne ovat osa turvallista ja toimivaa yhteiskuntaa, jossa palvelut toimivat kaikille.
Esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimukset varmistavat, että keskeiset palvelut – kuten julkiset digipalvelut, verkkokaupat, pankkipalvelut, sähköiset kirjat ja viestintäpalvelut – ovat kaikkien käytettävissä. Palvelun käyttäjillä on myös selkeät oikeudet, jos saavutettavuus ei toteudu.
Käyttäjällä on oikeus antaa saavutettavuuspalautetta palveluntarjoajalle. Tarvittaessa käyttäjä voi pyytää sisältöjä saavutettavassa muodossa, jos esimerkiksi verkkosivusto ei toimi ruudunlukuohjelmalla. Jos käyttäjä kohtaa ongelmia digitaalisen palvelun saavutettavuudessa, voi käyttäjä kannella Traficomille.
Esteettömät tuotteet helpottavat arkea
Esteettömyys koskee myös tuotteita, joita käytämme digipalvelujen kanssa. Näytön kontrastin tai kirjasinkoon säätäminen, kuulokeliitännät ja ohjainten tuki ovat esimerkkejä ominaisuuksista, joilla tuotteiden käytettävyys paranee kaikille.
Traficom valvoo yhdessä muiden EU-maiden viranomaisten kanssa, että markkinoilla olevat tuotteet täyttävät esteettömyysvaatimukset. Jos kuluttaja huomaa ostaneensa tuotteen, joka ei täytä vaatimuksia, hän voi palauttaa sen myyjälle ja ilmoittaa asiasta Traficomille.
Yhdenvertaisuus rakentuu pala palalta
Joidenkin itsepalvelulaitteiden, kuten pankkiautomaattien ja lipunmyyntipäätteiden, esteettömyyden parantaminen vie aikaa. Niiden uusimiselle on annettu pitkät, jopa 20 vuoden siirtymäajat, joten muutos tapahtuu vähitellen.
Esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimukset tukevat digitaalisen yhteiskunnan sujuvuutta, turvallisuutta ja vastuullisuutta. Me Traficomissa valvomme, neuvomme ja ohjaamme palveluntarjoajia, jotta palvelut ja tuotteet olisivat mahdollisimman saavutettavia kaikille – koska esteettömyys hyödyttää jokaista käyttäjää, ei vain osaa meistä.