Traficom

Traficomin uutiskirje

-

31.10.2025

Meriliikenteen päästösääntely siirtyy – sopua ei syntynyt IMO:ssa

Haastavien neuvottelujen ja harvinaisen äänestyksen päätteeksi Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä lykättiin pitkään neuvotellun meriliikenteen päästösääntelyn lopullista hyväksyntää vähintään vuodella. Sääntely ei astu voimaan ainakaan alkuperäisessä aikataulussa maaliskuussa 2027.

Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) meriympäristön suojelukomitea (Marine Environment Protection Committee, MEPC) kokoontui Lontoossa 14.–17.10.2025. Komitean ylimääräisessä istunnossa oli tarkoitus hyväksyä lopullisesti maailmanlaajuisesti velvoittava sääntelypaketti meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

Hyväksyntä kuitenkin lykkääntyy komitean päätöksellä ainakin vuodella. Lykkäämisen puolesta äänesti 57 IMO:n jäsenvaltiota. Lykkäämistä vastaan äänesti 49 jäsenvaltiota, Suomi mukaan lukien. Äänestämästä pidättäytyi 21 jäsenvaltiota.

Maailmanlaajuinen sääntely olisi ollut positiivinen asia Suomen merenkululle

Yhdessä sovitun EU-linjan mukaan Suomi kannatti maailmanlaajuisesta sääntelystä sopimista tässä istunnossa. Suomi katsoo, että maailmanlaajuinen päästövähennystoimi olisi tasannut sekä kansainvälisen merenkulun päästösääntelyn epäsuhtaa että merenkulusta riippuvaisen elinkeinoelämän kilpailuympäristöä EU:n ja muun maailman välillä. Ilman maailmanlaajuisia toimia meriliikenteessä ei voida saavuttaa IMO:n asettamia päästövähennystavoitteita.

Istunnon tulos on tappio niin meriliikenteen päästövähennystoimien kuin valtioiden välisen monenkeskisen sopimisen tulevaisuuden kannalta. Tulos jättää merenkulkualan vaille oikeudellisesti sitovaa maailmanlaajuista taloudellista ohjauskeinoa ja polttoainestandardia, jotka olisivat tärkeitä myös kestävämpien polttoaineiden ja käyttövoimien kysynnän kannalta.

Lue lisää

Liikenne-ja viestintäministeriön tiedote 21.10.2025: Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä ei hyväksytty maailmanlaajuisesti velvoittavaa sääntelyä meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi